Jak ugryźć pole „Tytuł” listy?
Listy w SharePoincie standardowo posiadają pole „Tytuł”. Kolumna ta jest połączona z kontekstowym, rozwijanym menu opcji dotyczących danego elementu oraz niejako w samym SharePoincie zawiera nominalną nazwę danego elementu. Niestety jako, że pole to jest ograniczone do typu „Pojedynczy wiersz tekstu” może nie pasować do koncepcji danej listy. To z kolei może wywołać w nas chęć pozbycia się go z tejże listy. Poniżej prezentuję kilka rad w jaki sposób można sobie z nim poradzić:
- Dostosowanie tego pola – Zasadniczo jest to chyba najlepsze rozwiązanie. To znaczy nie usuwamy, ani nie wyłączamy tego pola a dostosowujemy je do swoich potrzeb. Rozwiązanie jakie możemy zastosować:
- Zmiana nazwy na dowolną inną, która będzie nam bardziej odpowiadać. Niech będzie to choćby: Nazwa produktu.
- Wyłączenie wymagalności wypełniania tego pola. Rozwiązanie to pozwoli na zachowani standardowego pola a zarazem zwolni użytkowników z konieczności jego wypełniania. Rozwiązani to ma zasadniczy minus, o którym przeczytacie na końcu tekstu.
- Wprowadzenie wartości domyślnej pozwoli podobnie jak wyłączenie wymagalności na zwolnienie użytkownika z konieczności uzupełniania tego pola. Możliwe jest wprowadzenie standardowego tekstu na przykład „Nowy produkt” lub też wprowadzenie wartości obliczonej.
- Nie wyświetlanie tego pola – możliwe jest oczywiście wyłączenie tego pola z dowolnego widoku naszej listy. Oczywiście pole tto nie będzie się wyświetlać, nie mniej kiedy będziemy dodawać nowy element list konieczne będzie jego uzupełnienie, także wracamy do punktu wyjścia.
- Wyłączenie tego pola – możliwe jest wyłączeni dostępu do tego pola za pomocą edycji typów zawartości (Content Types). Chcąc to zrobić:
1. Otwieramy menu Ustawienia -> Lista Ustawienia
2. W sekcji Ustawienia ogólne wybieramy opcję Ustawienia zaawansowane
3. Następnie w sekcji Typy zawartości na pytanie Czy zezwolić na zarządzanie typami zawartości? wybieramy odpowiedź Tak. Po zatwierdzeniu tej opcji w ustawieniach listy pojawi się nowa sekcja.
4. W sekcji Typy zawartości wybieramy typ Element. Następnie z listy dostępnych kolumn wybieramy kolumnę Tytuł. W miejscu tym będziemy mogli zarządzać tym polem. Dostępne opcje to: pole wymagane, pole opcjonalne oraz pole ukryte. Chcąc wyłączyć to pole wybieramy ostatnią opcję.
Po wybraniu opcji Ukryta kolumna ta nie będzie wyświetlać się w formularzach dodawania nowego elementu jak i jego edycji. Konieczne jest dodatkowo zmodyfikowanie widoku, tak by pole to nie wyświetlało się w zawartości listy.
Jak widzicie powyżej możliwe jest wykorzystanie co najmniej kilku metod na poradzenie sobie z czasem niewygodnym polem Tytuł (Title). Ja osobiście polecam wam wykorzystanie metody z punktu pierwszego, czyli dostosowanie tego pola do swoich wymagań. Zapewni to wam optymalne korzystanie z tejże listy. Pamiętajcie, że po wyłączeniu pola Tytuł w powiadomieniach e-mail dotyczących danej listy otrzymacie nieco mniej estetyczne i czytelne, gdyż zamiast pola Tytuł wyświetlony zostanie ID danego elementu. Jest to dosyć poważna wada takiego rozwiązania. Stąd zachęcam jednak do wykorzystania tego pola. Przykład powiadomienia „IDkowego” możecie zobaczyć poniżej.
|
|
Szymon Bochniak - więcej informacji
Szymon jest doświadczonym administratorem SharePoint, właścicielem firmy SharePoint 4 Busiess oraz autorem bloga sharepointblog.pl |
|