logo

Jak ugryźć pole „Tytuł” listy?

Listy w SharePoincie standardowo posiadają pole „Tytuł”. Kolumna ta jest połączona z kontekstowym, rozwijanym menu opcji dotyczących danego elementu oraz niejako w samym SharePoincie zawiera nominalną nazwę danego elementu. Niestety jako, że pole to jest ograniczone do typu „Pojedynczy wiersz tekstu” może nie pasować do koncepcji danej listy. To z kolei może wywołać w nas chęć pozbycia się go z tejże listy. Poniżej prezentuję kilka rad w jaki sposób można sobie z nim poradzić:

    • Dostosowanie tego pola – Zasadniczo jest to chyba najlepsze rozwiązanie. To znaczy nie usuwamy, ani nie wyłączamy tego pola a dostosowujemy je do swoich potrzeb. Rozwiązanie jakie możemy zastosować:
      • Zmiana nazwy na dowolną inną, która będzie nam bardziej odpowiadać. Niech będzie to choćby: Nazwa produktu.
      • Wyłączenie wymagalności wypełniania tego pola. Rozwiązanie to pozwoli na zachowani standardowego pola a zarazem zwolni użytkowników z konieczności jego wypełniania. Rozwiązani to ma zasadniczy minus, o którym przeczytacie na końcu tekstu.
      • Wprowadzenie wartości domyślnej pozwoli podobnie jak wyłączenie wymagalności na zwolnienie użytkownika z konieczności uzupełniania tego pola. Możliwe jest wprowadzenie standardowego tekstu na przykład „Nowy produkt” lub też wprowadzenie wartości obliczonej.
    • Nie wyświetlanie tego pola – możliwe jest oczywiście wyłączenie tego pola z dowolnego widoku naszej listy. Oczywiście pole tto nie będzie się wyświetlać, nie mniej kiedy będziemy dodawać nowy element list konieczne będzie jego uzupełnienie, także wracamy do punktu wyjścia.
  • Wyłączenie tego pola – możliwe jest wyłączeni dostępu do tego pola za pomocą edycji typów zawartości (Content Types). Chcąc to zrobić: 1. Otwieramy menu Ustawienia -> Lista Ustawienia 2. W sekcji Ustawienia ogólne wybieramy opcję Ustawienia zaawansowane 3. Następnie w sekcji Typy zawartości na pytanie Czy zezwolić na zarządzanie typami zawartości? wybieramy odpowiedź Tak. Po zatwierdzeniu tej opcji w ustawieniach listy pojawi się nowa sekcja. 4. W sekcji Typy zawartości wybieramy typ Element. Następnie z listy dostępnych kolumn wybieramy kolumnę Tytuł. W miejscu tym będziemy mogli zarządzać tym polem. Dostępne opcje to: pole wymagane, pole opcjonalne oraz pole ukryte. Chcąc wyłączyć to pole wybieramy ostatnią opcję. Po wybraniu opcji Ukryta kolumna ta nie będzie wyświetlać się w formularzach dodawania nowego elementu jak i jego edycji. Konieczne jest dodatkowo zmodyfikowanie widoku, tak by pole to nie wyświetlało się w zawartości listy.

Jak widzicie powyżej możliwe jest wykorzystanie co najmniej kilku metod na poradzenie sobie z czasem niewygodnym polem Tytuł (Title). Ja osobiście polecam wam wykorzystanie metody z punktu pierwszego, czyli dostosowanie tego pola do swoich wymagań. Zapewni to wam optymalne korzystanie z tejże listy. Pamiętajcie, że po wyłączeniu pola Tytuł w powiadomieniach e-mail dotyczących danej listy otrzymacie nieco mniej estetyczne i czytelne, gdyż zamiast pola Tytuł wyświetlony zostanie ID danego elementu. Jest to dosyć poważna wada takiego rozwiązania. Stąd zachęcam jednak do wykorzystania tego pola. Przykład powiadomienia „IDkowego” możecie zobaczyć poniżej.


Szymon Bochniak - więcej informacji

Szymon jest doświadczonym administratorem SharePoint, właścicielem firmy SharePoint 4 Busiess oraz autorem bloga sharepointblog.pl



  0 KOMENTARZY
OfficeSystem.pl
Loading Facebook Comments ...