logo

BASICS: Wdrażanie SharePoint Services

W poprzednim wydaniu BASICS dotyczącym SharePointa opisaliśmy cały proces instalacji tej usługi w systemie Windows Server. Jednak sama instalacja usługi SharePoint Services nie doprowadzi do jej uruchomienia. Konieczne jest jeszcze stworzenie i skonfigurowaniu puli aplikacji oraz zbioru witryn. Konfigurację to możemy wykonać w automatycznie stworzonej witrynie Administracja centralna programu SharePoint 3.0. Można ją uruchomić otwierając Narzędzia administracyjne w menu START lub też wpisując w przeglądarce adres witryny SharePointa z odpowiednio zdefiniowanym portem w formacie: http://adres_witryny:PORT

(więcej…)

  0 KOMENTARZY

BASICS: Dodawanie komputera do domeny

Drugi odcinek serii artykułów dla początkujących (BASICS). Tym razem opiszemy w jaki sposób należy dodać komputer do domeny w środowisku opartym o Windows Server. Oczywiście chcąc korzystać z dobrodziejstw zintegrowanego systemu z domeną najlepiej komputer dodać do domeny przed udostępnieniem go użytkownikowi. Zaoszczędzi nam to późniejszym problemów z przenoszeniem skonfigurowanego, lokalnego profilu danego użytkownika do domeny.

  1. Pierwszym krokiem jest oczywiście utworzenie konta użytkownika w Active Directory. Dodajemy więc nowe konto, oraz je konfigurujemy.
  2. Logujemy się na konto Administracyjne do systemu.Zazwyczaj konto domyśle jest kontem administracyjnym, warto to jednak wcześniej sprawdzić.
  3. W tym momencie pozostaje nam już otworzenie właściwości sytemu operacyjnego, zakładkę Nazwa komputera.

(więcej…)

  0 KOMENTARZY

BASICS: Instalacja Windows SharePoint Services krok po kroku

Dzisiejszego dnia rozpoczynamy nowy cykl artykułów zatytułowanych „BASICS”. Będziemy na łamach tego cyklu publikować instrukcje dotyczące instalacji i konfiguracji oprogramowania, na którym bazujemy. Nasz nowy dział rozpoczynamy od instalacji SharePoint Servcies 3.0 w systemie Windows Server 2003.

Krok 1: Przygotowanie systemu

Chcąc zainstalować SharePoint Services musimy mieć już odpowiednio skonfigurowany system. Konieczne jest by uruchomiony był IIS 6.0 (Internet Information Services) z usługami SMTP(Simple Mail Transfer Protocol) oraz WWW (World Wide Web service). Wymagane jest również zainstalowanie .NET Framework 3.0. Po skonfigurowaniu serwera możemy rozpocząć instalację.

(więcej…)

  2 KOMENTARZY

Zapowiedź SharePointa 14 / 2009

Wertując ostatnimi dniami publikacje na zachodnich blogach poświęconych SharePointowi natrafiłem na publikację dotyczącą planowanych zmian w kolejnym wydaniu SharePointa o nazwie 14 lub też 2009. Informacje te są na dziś dzień mało konkretne i dotyczą w większości integracji z innymi produktami Microsoftu oraz zaimplementowaniu kilku nowych rozwiązań do samego SharePointa, które promowane są przez MS. Warto się przyjrzeć tym dywagacjom.

Zmiana Opis Szanse Źródło
64-bit only The SharePoint v14 / 2009 będzie mógł zostać zainstalowany tylko na 64-bitowej maszynie Potwierdzono TechNet
Silverlight Silverlight 2.0 będzie wykorzystywany w interfejsie jak i w webpartach Bardzo prawdopodobne Spekulacja
Super-Listy tabele SQL – podobne funkcjonalności do SharePointowych list Prawdopodobne Bill Gates
Integracja z Groove Prosta integracja z oprogramowaniem MS Office Groove Pradopodobne Ray Ozzie
Master Data Management Wykorzystanie MDMa o nazwie produkcyjnej “Bulldog” w SharePoincie Bardzo prawdopodobne Wikipedia Microsoft MDM
Kodowanie XHTML Interfejs SharePointa będzie generowany na bazie czystego kodu XHTML Prawdopodobne Spekulacja
Szybkie wyszukiwanie Szybkie wyszukiwanie oparte o webparty prezentujące wyniki wyszukiwania. Możliwe CMS Watch
Wsparcie formatów PDF oraz ODF Wbudowanie obsługi formatów PDF oraz ODF bez konieczności doinstalowywanie pluginów firm trzecich Prawdopodobne Microsoft
Wsparcie dlaCMIS Content Management Interoperability Services będzie umożliwiał komunikacji z SharePointem poprzez webowy interfejs Bardzo prawdopodobne Microsoft
Nowe mechanizmy autentykacji Zaimplementowanie możliwości korzystanie z innych metod autentykacji/autoryzacji użytkowników Możliwe Network World

  Źródło:

  0 KOMENTARZY

Dodawanie lokalizacji do “Zapisz jako” w pakiecie Office

Przechowywanie dokumentów w bibliotekach Windows SharePoint Services jest najlepszym rozwiązaniem dla firm korzystających z pakietu Microsoft Office. Korzyści jakie daje przechowywanie dokumentów środowisku SharePointa jest masa: wersjonowanie, bezpieczeństwo czy dostęp w całej sieci. Warto więc doprowadzić do sytuacji gdy użytkownicy zapisują pliki od pierwszej ich wersji w bibliotekach dokumentów SharePointa. Opcję taką umożliwia tworzenie dokumentów na bazie szablonów przygotowanych w portalu. Jednak dla zwykłego użytkownika znacznie wygodniej jest rozpocząć pracę od aplikacji Word lub Exel i dopiero wtedy zapisać go w jakiejś lokalizacji. Także niejako próbują zrealizować ten sam cel, ale z drugiej strony. Ważne jest więc by im to umożliwić, upraszczając zarazem ich pracę. Naszym celem będzie umożliwienie użytkownikom zapisu plików z poziomu aplikacji Microsoft Office bezpośrednio do biblioteki SharePointa.

Oto kilka porad jak można to zrealizować:

  1. Zmapować bibliotekę SharePointa do udziału sieciowego dostępnego z komputera. Użytkownik może wtedy zapisać plik wybierając lokalizację w Otoczeniu Sieciowym.
  2. Powyższą czynność można uprościć nieco bardziej dodając taką bibliotekę do menu Zapisz w… Należy wybrać opcję zapisz jako, otworzyć otoczenie sieciowe, wybrać dany udział a następnie wybrać prawy przycisk myszy w menu "Zapisz w" oraz wybrać dodaj folder

skrot1-732088

  1. Chcąc zapisać te lokalizacje na większej liczbie stanowisk najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie skryptu logowania, który automatycznie będzie dodawał dane biblioteki do menu zapisu. W tym celu najlepiej przygotować gotowe ustawienia na bazie rejestru systemowego. Otwieramy program RegEdid w polu Uruchom a następnie otwieramy ścieżkę HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftOffice WERSJA_OFFICECommonOpen FindPlacesUserDefinedPlaces W miejscu tym tworzymy klucze o nazwie PlaceX, gdzie X należy zastąpić cyfrą począwszy od 0. Z kolei w tym podkluczu należy utworzyć dwie wartości o nazwach Name – wyświetlana nazwa oraz Path -ścieżka do pliku. Po stworzeniu listy wybranych biblitek wpisanych do rejestru należy wykorzystać następujące polecenie do skopiowania tych ustawień do pliku:
  1. regedit /e ŚCIEŻKAustawienia.txt HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftOffice WERSJA_OFFICECommonOpenFindPlaces UserDefinedPlaces  

Tak stworzony plik należy udostępnić w jakimś dostępnym udziale sieciowym. Następnie stworzyć skrypt o następującej treści:

  1. regedit /s "\ŚCIEŻKAustawienia.txt"  

 

W taki oto prosty sposób możemy sprawić by naszym użytkownikom pracowało się prościej a zarazem usprawnić proces przechowywania dokumentów w SharePoincie.

  0 KOMENTARZY